Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak działa pompa wtryskowa?

Spis treści
- Jak funkcjonuje układ paliwowy?
- Jakie pompy są stosowane w układach common rail?
- Pompy w silnikach bez układu common rail
Każdy silnik spalinowy wymaga dostarczania do cylindrów właściwie przygotowanej mieszanki paliwa i powietrza. Jej zapłon pozwoli na wykorzystanie zgromadzonej w węglowodorach energii, którą ruch tłoków przekaże do wału korbowego, a stamtąd do przekładni i ostatecznie na stykające się z podłożem koła. Sprawne działanie jednostki napędowej będzie więc wymagało prawidłowego dawkowania paliwa i dozowania go pod odpowiednim ciśnieniem.
Jak funkcjonuje układ paliwowy?
Układy paliwowe stosowane w nowoczesnych pojazdach to zwykle systemy common rail. Wtryskiwacze podające paliwo do kolektora dolotowego są połączone w system składający się z jednej szyny, do której paliwo dociera pod znacznym ciśnieniem wytworzonym przez współpracującą pompę wtryskowe Bosch, Delphi, Denso czy Siemens. Paliwo jest tu dozowane dzięki elementom piezoelektrycznym albo elektromagnetycznym. W niektórych pojazdach wciąż spotyka się także instalacje z pompowtryskiwaczami. Taka konstrukcja eliminowała konieczność używana wysokociśnieniowej pompy, ponieważ urządzenia we własnym zakresie podwyższały odpowiednio ciśnienie, dozowały paliwo i powodowały jego dobre rozprowadzenie.
Przeczytaj również: Po czym rozpoznać zużycie pomp wtryskowych wysokiego ciśnienia?
Jakie pompy są stosowane w układach common rail?
Systemy common rail współpracują z pompami odpowiedzialnymi za podnoszenie ciśnienia oleju napędowego działającymi w układzie rotacyjnym. Mają one budowę gwiazdową i składają się z trzech tłoczków napędzanych przez prosty mechanizm mimośrodowy. Jest on napędzany za pośrednictwem paska zębatego, łańcuch albo współpracujących ze sobą kół zębatych z silnika. Taki układ pozwala na stałe wytwarzanie potrzebnego ciśnienia, co byłoby mniej efektywne w przypadku konstrukcji jedno- albo dwutłokowej.
Przeczytaj również: Najczęstsze awarie pomp wtryskowych
Pompy w silnikach bez układu common rail
W starszych silnikach za dostarczanie paliwa do wtrysków odpowiedzialne są zwykle pompy rzędowe współpracujące z układem elektronicznym EDC, który wspomagał ich działanie, dynamicznie sterując wielkością dawki oleju napędowego. Pompa rzędowa określana także jako sekcyjna składa się z działającego jednocześnie zespołu tłoków poruszających się wewnątrz cylindrów. Ilość paliwa, które jest wyprowadzane przez otwór wylotowy, zależy od pracy mechanizmu odsłaniającego lub zasłaniającego kanał przelewowy. Firma Diesel Expert z okolic Krakowa zajmuje się naprawą osprzętu silników Diesla – wtryskiwaczy, pomp oraz turbosprężarek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana