Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak często należy wymieniać filtry cząstek stałych?

W ostatnich latach temat ochrony środowiska oraz zmniejszenia emisji szkodliwych substancji przez samochody stał się coraz bardziej istotny. Filtry cząstek stałych (DPF) odgrywają kluczową rolę w tym procesie, gwarantując jednocześnie lepszą wydajność silnika i komfort jazdy. Warto zatem dowiedzieć się, jak często należy je wymieniać oraz jakie są konsekwencje zaniedbania tego procesu.
Rola filtrów cząsteczek stałych w samochodzie
Filtry cząsteczek stałych to niewielkie urządzenia zamontowane w układzie wydechowym pojazdów, których głównym zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych powstałych podczas spalania paliwa. W przypadku silników Diesla, DPF ma za zadanie zatrzymać sadzę i pyły powstałe w wyniku spalania oleju napędowego, które bez użycia filtra mogłyby znacznie zwiększyć emisję tzw. czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej. Zastosowanie filtrów cząstek stałych poprawia jakość powietrza i przyczynia się do ograniczenia problemu smogu, zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich.
Przeczytaj również: Chemiczne czyszczenie DPF w praktyce. Przebieg procesu.
Z jaką częstotliwością należy wymieniać takie filtry?
Wymiana filtrów cząstek stałych nie jest czynnością, którą należy wykonywać regularnie, podobnie jak wymianę oleju czy filtrów powietrza. Producenci samochodów różnią się w rekomendacjach dotyczących okresu eksploatacji filtra DPF, jednak zdecydowana większość z nich sugeruje, że jest to około 120 000 – 150 000 km przebiegu. Niemniej jednak, istnieje kilka czynników wpływających na skrócenie żywotności filtra, takich jak styl jazdy kierowcy, częstotliwość użytkowania samochodu czy też jakość paliwa.
Przeczytaj również: Usuwanie DPF. Co warto wiedzieć?
Wartości te są jedynie orientacyjne, dlatego konieczne jest przede wszystkim dbanie o regularną regenerację DPF. Proces ten polega na spaleniu zgromadzonych cząstek stałych w filtrowej strukturze urządzenia. Regeneracja może odbywać się automatycznie podczas jazdy na długich trasach (tzw. pasywna regeneracja) lub wymagać interwencji kierowcy w postaci wizyty u mechanika, który przeprowadzi specjalną czynność (regeneracja aktywna). Częste objawy sugerujące konieczność sprawdzenia i ewentualnej wymiany filtra DPF to m.in. włączenie się kontrolki DPF na desce rozdzielczej, spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa czy problemy z odpalaniem silnika.
Przeczytaj również: Regeneracja filtrów cząstek stałych – klucz do ochrony środowiska
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana