Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Autogaz a olej napędowy - porównanie

Spis treści
- Autogaz – tanie i ekologiczne paliwo
- Olej napędowy – świetny na dłuższe trasy
- LPG czy olej napędowy – podsumowanie
Koszty paliwa to jeden z największych wydatków związanych z użytkowaniem auta. Są one tym wyższe, im więcej kilometrów pokonujemy. Kierowcy, którzy chcą zaoszczędzić na paliwie, zwykle wybierają między autogazem a olejem napędowym. Na którą z tych opcji się zdecydować? Zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym opisujemy zalety i wady LPG i oleju napędowego oraz podpowiadamy, które z tych paliw będzie dla Ciebie lepszym wyborem.
Autogaz – tanie i ekologiczne paliwo
Pod pojęciem autogaz najczęściej rozumie się LPG. Choć do zasilania pojazdów stosuje się również inne paliwa gazowe, takie jak CNG, to są one znacznie mniej popularne. Niektórzy producenci oferują auta z fabryczną instalacją LPG, ale większość kierowców decyduje się na montaż instalacji gazowej we własnym samochodzie lub kupno używanego pojazdu z instalacją LPG.
Przeczytaj również: Pierwsze tankowanie LPG. Jak robić to właściwie?
Autogaz ma wiele zalet. Przede wszystkim LPG jest znacznie tańsze niż olej napędowy – litr gazu, w zależności od sytuacji na rynku, kosztuje zazwyczaj około 2 razy mniej niż litr oleju napędowego. Choć silnik spala nieco więcej gazu niż oleju, zwykle o 20-30%, nadal pozwala to na dużą oszczędność. Aby móc użytkować LPG w swoim aucie, konieczna jest jednak odpowiednia instalacja. Koszt montażu instalacji LPG IV generacji wynosi 2500-3000 zł. Na rynku dostępne są także instalacje V generacji, ze wtryskiem gazu w fazie ciekłej, których montaż oferuje między innymi firma Auto Gaz Śląsk z Katowic. Kosztują one 4000-5000 zł, ale zapewniają silnikowi lepsze warunki pracy. Poza tym LPG to paliwo bezołowiowe, dzięki czemu jazda na nim jest bardziej ekologiczna niż na benzynie i oleju napędowym.
Przeczytaj również: Jak przygotować do zimy auto z instalacją gazową?
Jeśli chodzi o wady autogazu, to auta zasilane tym paliwem nie mogą wjechać na wiele parkingów podziemnych… a przynajmniej w teorii, bo nie grozi za to mandat, a w przypadku większości aut wlew gazu jest ukryty, więc na pierwszy rzut oka nie da się poznać, jakim paliwem są one zasilane. Poza tym w wielu innych krajach autogaz nie jest tak popularny jak w Polsce, więc znalezienie stacji LPG może zająć trochę czasu, a do zatankowania zwykle będzie potrzebna odpowiednia przejściówka.
Przeczytaj również: Montaż LPG w aucie. Kiedy to się opłaca?
Olej napędowy – świetny na dłuższe trasy
Olej napędowy od wielu lat jest ciekawą alternatywą dla kierowców, którzy chcą zaoszczędzić na paliwie. Niezależnie od sytuacji na rynku litr oleju napędowego kosztuje mniej więcej tyle samo co litr benzyny, ale auta z silnikiem Diesla charakteryzują się niższym spalaniem niż popularne „benzyniaki” – średnio o 15-20%. Dzięki temu koszty paliwa są niższe. Warto mieć jednak na uwadze, że auta z silnikiem Diesla są zwykle droższe niż benzynowe, najczęściej o kilka tysięcy złotych.
Auta z silnikiem Diesla sprawdzają się zwłaszcza na dłuższych trasach. Gdy silnik osiągnie optymalną temperaturę i pracuje w najlepszych dla siebie warunkach, spalanie jest bardzo niskie. Z drugiej strony w mieście, gdzie ze względu na światła i korki konieczne jest częste zatrzymywanie się i ruszanie, silnik Diesla nie może pracować na podwyższonych obrotach przez dłuższy czas. Spalanie jest wyższe, a poza tym dochodzi do szybszego zapychania się filtra DPF. Ponadto silniki Diesla uważane są za mniej awaryjne niż benzynowe. Jeśli jednak dojdzie już do usterki, to koszt ich naprawy jest wyższy niż w wypadku jednostek benzynowych.
LPG czy olej napędowy – podsumowanie
Zarówno auto na gaz, jak i z silnikiem Diesla ma swoje zalety i wady. Wybór paliwa zależy w dużej mierze od sposobu użytkowania auta. Jeśli jeździsz dużo, ale głównie na krótszych trasach, po mieście, zdecyduj się na LPG. Choć montaż instalacji to dodatkowy koszt, jest to inwestycja, która szybko się zwraca – tym szybciej, im więcej będziesz jeździć. Jeśli pokonujesz rocznie wiele kilometrów, z czego większość na dłuższych trasach, dobrym wyborem będzie auto z silnikiem Diesla. Wykorzystasz w pełni jego potencjał.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana